RÅÅ IDROTTSFÖRENING
LITTA BÄTTRE - MYCKE RÅÅARE

Eric Grübb (AIK) i duel med Råå IF:s målvakten Stig "Nina" Malmkvist i matchen på Olympia 6 maj 1951. Råå IF vann matchen med 3-0

Historia.

Klubben bildades i en källarlokal på Tågaborg i Helsingborg och bar under sin ungdom namnet Enighet. I och med inträdet i Riksidrottsförbundet 1925 ändrades dock namnet till Råå IF. År 1928 anlade föreningen en egen fotbollsplan, Råå Idrottsplats, som fortfarande står kvar och utnyttjas av klubben.

Råå IF hade sin storhetstid under 1940- och 50-talen. År 1948 vann man Svenska cupen genom att i finalmatchen besegra BK Kenty med 6–0, och 1950 tog man steget upp i Allsvenskan efter vinst mot Örgryte IS. Redan första säsongen kom man tvåa, och drog genomgående stor publik; Till exempel var det 23 604 åskådare mot Malmö FF på Olympia - en arena som i fiskesamhället dock inte ansågs som riktig hemmaplan, eftersom den ligger i Helsingborg. Efter den påföljande säsongen 1951/52 blev klubben nedflyttad i division II och har sedan dess aldrig spelat i den högsta serien.

Efter att stabilt ha legat i division 2 och 3 under 1960- och 1970-talen visade sig 1980- och 1990-talen innehålla stora variationer i sportsliga prestationer. Botten nåddes då föreningen under säsongen 1996 spelade i division 7.

Idag.

2023 så är Råå IF en av Helsingborgs absolut största föreningar.

Vårt damlag spelar i division 3 och vårt herrlag vann division 5 och är därmed klara för division 4 till 2024. På ungdomssidan blomstrar vi och har pojkar och flickor spelande hos oss i samtliga åldrar från minsta knatte till äldsta senior.

Hos oss är alla lika viktiga, oavsett bakgrund, kön och förutsättningar.

"Så många som möjligt, så länge som möjligt" -  är något vi verkligen står för!

Vi är övertygade om att det är vägen framåt för oss som fotbollsförening men även att det bidrar till ett bättre samhälle, även utanför fotbollsplanerna!

Huvudpartners